Fijne kerst allemaal! deel1 - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Jorinde Voskes - WaarBenJij.nu Fijne kerst allemaal! deel1 - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Jorinde Voskes - WaarBenJij.nu

Fijne kerst allemaal! deel1

Blijf op de hoogte en volg Jorinde

27 December 2012 | Ghana, Cape Coast

Als kerstspecial maar weer even een verslag van de afgelopen weken! Leuk kerstcadeautje toch?!
Voor iedereen die het verhaal te lang vindt; het meest spectaculair is mijn aanvaring met een baviaan ergens tegen in het einde.
Na mijn drum and danceweek, al meteen de donderdagmiddag ben ik naar Capecoast vertrokken. Ik heb eerst een groot deel van mijn bagage in Pink Hostel gedumpt, want met alles kan ik sowieso niet reizen en daar kunnen ze het in een afgesloten kamer voor je bewaren. Het was allemaal nogal spannend of ik wel in Capecoast kon komen die donderdag (6 december dus), want vrijdag was het verkiezingen en lag het hele land plat. Uiteindelijk was het gelukkig geen probleem. In Capecoast waren Julia en Lizzie al, Lizzie zou zondag naar huis gaan en Julia en ik gingen dan door met reizen. Het hotel waar we in Capecoast zaten was heel mooi, je liep een hekje uit en stond op het strand. Omdat ze slaapzalen hebben, was het ook nog goed betaalbaar. Het strand van Capecoast is sowieso heel mooi. Je hebt het kasteel, vanwaaruit slaven werden vervoerd overzee. Het ligt dreigend, wit, bovenop de rotsen. Daaronder breken de golven op de rotsen, het geheel geeft een heel mooi plaatje. En dan heb je verder het zandstrand met palmbomen en af en toe een rots waar de golven wit schuimend tegenop slaan. Ik vind het wel heel jammer dat ik vanwege de verkiezingen niet naar Capecoast castle kon, nu zal ik dus later terug moeten gaan en dan wil ik ook meteen naar Elmina. Ik vind dat ik sowieso naar Elmina moet zijn geweest, het Nederlandse slavenverleden heeft zich namelijk voornamelijk daar afgespeeld. Capecoast is een van de meest toeristische plekken van Ghana en zit dus ook bomvol blanken. Donderdag avond heb ik me dus bij een groepje andere vrijwilligers gevoegd, twee jongens uit Australie, een Belgisch meisje en een Amerikaans meisje, terwijl Lizzie en Julia al naar bed gingen. Het was heel gezellig en uiteindelijk heb ik nog met een van de Australiers tot diep in de nacht zitten kletsen. De volgende dag was gelukkig een rustig dagje. Ik kon in principe uitslapen, maar omdat we zo laat waren gaan slapen had ik alsnog een beetje weinig slaap gehad. Met Julia en Lizzie ben ik gaan ontbijten bij een restaurantje waar ze pannekoeken als ontbijt hadden, met chocopasta en banaan. Je kreeg er twee en daarna zat je ook wel echt heel erg vol. Na het ontbijt teruggegaan naar Oasis beachresort en daarna op een ligbed in de zon gaan liggen (toch een raar gevoel in December). Hier in Ghana liggen mensen dus bijna nooit op een handdoek op het zand, ze zitten in stoelen en Ghanesen voetballen een beetje enzo.
Vrijdagavond hebben Julia en ik hetbeste gesprek tot nu toe hier in Ghana gehad. Wij zaten, samen met Lizzie, in een hoekje op het terras. Op een gegeven moment kwam een Ghanees naar ons toe. Lizzie is meteen naar bed vertrokken, Julia en ik bleven zitten. Eerst stond die man alleen maar een beetje te kijken, maar toen kwam het hoor. Het gesprek:
Gh: ‘Where are you from?’
Nl: ‘From the Netherlands, Holland.’
Gh: ‘So you are from England!’
Nl: ‘No, the Netherlands.’
Gh: ‘Yes, from England right!’
Nl: ‘No, we are Dutch, from the Netherlands!’
Gh: ‘So you are British’
Nl: ‘No, we are Dutch’
Gh: ‘Yes from England’
Toen hebben we het maar opgegeven.
Gh: ‘I love you’
Ik: ‘You have just known us for two minutes, you can’t love us.’
Gh: ‘No but I really love you!’
Ik: ‘Okay.’
Gh: ‘If I say I love you, it doesn’t mean I want sex with you, I just love you!’
Ik: ‘Okay’
Gh: ‘Where are you staying?’
Julia: ‘Here’ (Julia wees ook echt naar de stoel)
Gh: ‘No, but where are you staying?’
Julia: ‘Here!’
Gh: ‘No, but where do you sleep?’
Julia: ‘Here!’ (Bleef naar de stoel wijzen)
Gh: ‘Where is your bed?’
Ik: ‘What is a bed?’
Gh: ‘You know, a bed!’
Ik: ‘No, what is a bed?’
Gh: ‘A matress!’
Ik: ‘What is a matress? Can you eat that?’
Julia: ‘We are poor, so we have to sleep here.’
Gh: ‘How did you come here to Ghana? You take a car or boat or plane?’
Julia: ‘We swam’
Gh: ‘But how did you come? You take car?’
Ik: ‘what is a car?’
Julia: ‘we swam’
Gh: ‘Huh but how?’
Julia: ‘Just, swimming.’
Gh: ‘But how can you swim AND breathe?’
Julia: ‘Well, you put your head out of the water and breathe’
Gh: ‘But… you swim AND breathe?’
Julia: ‘yes’
Gh: ‘Ohhhw can you learn it me?!’
Julia: ‘No it’s very difficult’
Gh: ‘But I want to learn, can you learn it me?’
Julia: ‘No you can’t learn it.’
Ik: ‘It’s a talent’
Gh: ‘Where is the other girl?’
(Wijst naar Lizzies lege stoel)
Julia: ‘What other girl? We are with two’
Gh: ‘The other girl, that was sitting there!’
Ik: ‘There is no other girl, are you seeing people?!’
Zo ging het een tijdje door, het kwam over alsof de man lichtelijk dronken was. Uiteindelijk hebben we maar gezegd dat we naar de wc moesten, want hij was niet van plan binnen korte tijd te vertrekken en wij wilden slapen. Hij wilde ons nog naar de wc begeleiden, maar we konden hem er gelukkig van overtuigen dat dat echt niet nodig was.

  • 03 Januari 2013 - 19:42

    Ruud:

    stelletje rotmeiden... zo'n arme man een beetje in de maling nemen......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Cape Coast

Ghana

vrijwilligerswerk in Ghana

Recente Reisverslagen:

10 Februari 2013

Het einde. (deel 3)

10 Februari 2013

Het einde. (deel 2)

10 Februari 2013

Het einde. (deel 1)

27 December 2012

Fijne kerst allemaal! deel3

27 December 2012

Fijne kerst allemaal! deel2
Jorinde

Ga met mij mee op reis! Samen beleven we avonturen, ontdekken we de cultuur van bijzondere bestemmingen en leren we levenslessen. En wil je hélemaal meeleven met mijn avonturen in Nederland, Ghana, Mexico, Australië, Griekenland, Canada of Peru? Volg mij dan ook op Instagram via 'opreismetjorvos'! Of wacht op mijn boek ‘Zes keer thuis en toen weer naar huis, leven en leren op reis’.

Actief sinds 06 Sept. 2012
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 68697

Voorgaande reizen:

09 Januari 2023 - 03 April 2024

Nieuw-Zeeland

10 Oktober 2022 - 06 Januari 2023

Peru 2022

09 Juni 2020 - 09 Juni 2020

Nederland

15 Augustus 2019 - 11 November 2019

Canada

12 November 2019 - 15 April 2019

Peru

01 Mei 2017 - 27 Augustus 2017

Rhodos

16 Juli 2016 - 16 Juli 2017

Australië

22 April 2013 - 01 Juli 2013

Mexico

06 September 2012 - 31 December 2012

Ghana

Landen bezocht: